• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83707
+
-

توزیع ۳۶ هزار واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های استان

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی: مردم می‌توانند برای بالا بردن سطح ایمنی بدن این واکسن را تزریق کنند

سلامت
توزیع ۳۶ هزار واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های استان

معـــاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی آذربایجان غربی با بیان این‌که هیچ کمبودی در تامین واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های استان وجود ندارد از توزیع 366 هزار واکسن در داروخانه‌های استان خبر داد.

به گزارش ایرنا، «جلال غفارزاده» گفت: واکسن آنفلوآنزا محصول کشور فرانسه با قیمت ۴۱۲ هزار ریال، واکسن 3ظرفیتی هلندی با قیمت ۳۵۸ هزار ریال و واکسن 4ظرفیتی هلندی با قیمت ۴۱۵ هزار ریال در بازار عرضه می‌شود. وی بیان کرد: 4 هفته نیاز است تا سطح ایمنی بدن بالا برود و این واکسن باید پیش از آغاز فصل سرد سال تزریق شود.

غفارزاده گفت: تمام مردم استان نیاز به واکسن آنفلوآنزا ندارند و افراد بالای ٦٥‌ سال بدون در نظر گرفتن شرایط جسمانی، بزرگسالان و کودکان مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی یا قلبی شامل آسم، بزرگسالان و کودکان مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بزرگسالان و کودکان مبتلا به اختلالات مزمن عملکرد کلیه، بزرگسالان و کودکان مبتلا به نقص سیستم ایمنی ناشی از بیماری‌ها یا مصرف داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مانند کورتیکو استروئیدها یا رادیوتراپی، کودکان و نوجوانان ٦ماهه تا ١٨ساله که ترکیبات محتوی استیل سالیسیلیک اسید (آسپیرین) را برای مدت طولانی مصرف می‌کنند و به دنبال ابتلا به بیماری آنفلوآنزا، در معرض خطر ابتلا به سندرم Reye قرار دارند، در اولویت تزریق واکسن هستند.

وی تاکید کرد: شهروندان در صورت داشتن سوال می‌توانند با مرکز اطلاع‌رسانی دارو و سموم به شماره ۱۹۰ تماس بگیرند و سوالات خود را با کارشناسان امور دارویی مطرح کنند. غفارزاده بیان کرد: موثرترین راه پیشگیری از این بیماری رعایت نکات بهداشتی از جمله شست‌وشوی دست‌هاست و یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از این بیماری استفاده از واکسن آنفلوآنزاست که در سال‌های اخیر رواج بیشتری در کشور و آذربایجان غربی به‌ویژه شهر ارومیه پیدا کرده. 

این واکسن لازم است در دمایی بین ۲ تا 8 درجه سانتی‌گراد و دور از نور و انجماد نگهداری شود و پیش از تزریق واکسن به‌آرامی به حدود ۲۵ درجه سانتی‌گراد برسد و سرنگ قبل از مصرف تکان داده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید